Great Ocean - Farm - East Coast - New Zealand - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Niek Janssen - WaarBenJij.nu Great Ocean - Farm - East Coast - New Zealand - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Niek Janssen - WaarBenJij.nu

Great Ocean - Farm - East Coast - New Zealand

Door: Niek Janssen

Blijf op de hoogte en volg Niek

18 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hoi!

Allereerst mijn excuses dat het zo lang heeft moeten duren voordat ik een nieuw verslag online heb gezet. Het is niet makkelijk om tijdens het reizen alle dingen op te schrijven en verslagen te maken, maar desondanks had ik het al wel eerder kunnen doen:)

Toen ik men laatste verslag had geschreven was ik me aan het voorbereiden om weer te gaan reizen nadat ik een paar maand op de boerderij had gewerkt.
Ik heb vanaf toen een maand met men vader rondgereisd. We zijn nadat we een paar dagen in Sydney waren geweest van Sydney naar Adelaide gevlogen om daar een campervan op te halen die we voor een aantal weken gingen huren.
Vanaf daar zijn we de Great ocean road gaan doen langs de kust richting Melbourne en vanaf daar ook weer richting Sydney waar we de campervan weer in moesten leveren.
In die maand hebben we veel gedaan, veel gezien, veel kilometers gemaakt en vulle schik gehad. Het was echt heel mooi om met men vader een maand rond te kunnen reizen, iets wat ook zijn droom was.
We hebben samen ook nog een skydive in Wollongong gedaan, iets wat we beiden ook al lange tijd wouden doen.

Na die maand ben ik weer voor 3 weken terug gegaan naar de boerderij om weer een beetje geld te kunnen verdienen en om te wachten op Alex waarmee ik vanaf begin January samen richting Cairns zou gaan reizen.
In die weken heb ik ook kerst mogen vieren met twee collegas en hun familie en oud en nieuw gevierd in Sydney. Het was echt heel mooi om het hier te vieren maar het voelde natuurlijk niet echt zoals het in Nederland zou voelen. Dit vooral omdat het rond de 35 graden ofzo was;).

Begin januari zijn we begonnen aan de reis richting Cairns, in de auto die Alex van een andere backpacker van de boerderij had gekocht.
We zijn nu in de buurt van Rockhampton nadat we vandaag van Arlie Beach weer naar het zuiden zijn gereden. We waren in Arlie beach omdat we afgelopen zondag een zeilboot tocht van 2 dagen en 2 nachten zouden gaan doen in de Whitsundays. We waren zondag wel uitgevaren maar het weer werd al wel slechter. Uiteindelijk moesten we savonds tussen twee eilanden beschutting zoeken en zijn we de volgende morgen weer terug naar de haven gegaan.
Dit omdat er een slechte weer voorspelling was en er zelfs een Cycloon werd verwacht.
Dit en het feit dat het regen seizoen is in de omgeving Cairns heeft ons doen besluiten om weer terug naar beneden te gaan op zoek naar de zon en dus niet naar Cairns. We hadden al een paar dagen in de regen doorgebracht en alles was zeike nat.
We zouden in Cairns ook een Scuba dive cursus van 4 dagen gaan doen om een certificaat te halen dat je overal in de wereld mag duiken maar helaas gaat dit voorlopig niet door.

Ondanks dit hebben echt een super vette tijd! We zijn oa al in Byron bay, Goldcoast, Brisbane, Noosa heads, Hervey Bay, Nimbin en Arlie beach geweest.
We hebben in Noosa heads een bushcamp gedaan waar we uiteindelijk 4 dagen zijn gebleven om voornamelijk te feesten en ook een beetje te kanoenen.
Ik heb ook een tour op Fraser Island gedaan van 4 nachten en 3 dagen, we sliepen 2 nachten in een hostel in Hervey Bay en 2 nachten op Fraser Island.
We sliepen in tenten op het strand, overdag reden we rond in grote 4wheel drives.
Super vette ervaring omdat we zelf ook in de jeeps konden rijden, met 80 km per uur over het strand en ook inland geeft je een kick.

We rijden rond met Alex zen auto en we proberen zoveel mogelijk op rest area's te kamperen omdat we daar meestal gratis kunnen staan. Soms kunnen we dat niet vinden en kamperen we in een stuk bos waar niemand ons ziet of op een camping. Alex slaapt in de auto en ik slaap ik een tent.

Op dit moment rijden we dus weer richting Brisbane. 7 februari vlieg van Brisbane naar Auckland (NZ) om daar minstens 6 weken rond te kijken. Ik heb nog helemaal niks geboekt of gepland en ben van plan om een stuk te gaan liften, iets wat heel makkelijk zou zijn in Nieuw Zeeland. Na NZ vlieg ik terug naar Australie en wil ik de Whitsundays en Cairns alsnog gaan doen. Hopelijk is het weer beter tegen die tijd.

Dit is een samenvatting van de afgelopen maanden en je kunt waarschijnlijk wel lezen dat het goed met me gaat en dat ik waarschijnlijk nog even weg blijf!

'Making good memories'


Donderdag 30 januari 2014, omgeving Rockhampton QLD, Australie


Update: zondag 16 februari 2014, net buiten Wellington, Nieuw-Zeeland

Op de camping in Airlie Beach waar we besloten hadden om om te draaien en weer richting Brisbane te gaan hebben we ook 2 duitse meiden leren kennen, Lisa en Marie.
Hun gingen ook in de richting van Brisbane dus we besloten samen met hun te gaan reizen. Eerst zou het voor een paar dagen zijn maar toen we elkaar beter leerden kennen werd het uiteindelijk bijna 2 weken.
Samen met hun hebben we ook veel dingen gezien en gedaan zoals; Bundaberg; dat is een groot rum merk in Australie en we hebben daar een tourtje gedaan. Ook hebben we reuze schildpadden eieren zien leggen op het strand net buiten Bundaberg, erg vet om te zien. Ook zijn we naar wat grotten geweest, hebben we veel lol gehad en zijn we op veel verschillende campings en rest area's geweest.
Het was eigenlijk wel makkelijk want de dames regelden alle tourtjes en zorgden goed voor ons. We hoefden eigenlijk alleen maar achter hun aan te rijden en we kregen na een tijdje reizen met zen 2en eindelijk weer wat fatsoenlijk voedsel binnen:).
Ook konden ze beiden heel goed gitaar spelen en zingen, eindelijk waren daar de gitaar/zang avonden waar ik al een tijd op zat te wachten. Heerlijk!!
Uiteindelijk zijn we tot in Rainbow Beach gekomen met zen 4en.
Daar hebben we een aantal dagen rond gehangen en ook 1 van de mooiste zonsondergangen bekeken die ik in Australie heb gezien.

Vrijdag 7 februari was de dag dat ik naar Nieuw-Zeeland zou gaan.
Ik heb er nog over zitten te twijfelen om de vlucht te verzetten omdat we zon mooie tijd hadden. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik weet dat ook dit bij het reizen hoort.

Het was moeilijk afscheid te nemen van de dames die morgen want ik besefte dat ik men eigen rotzooi weer moest gaan eten:). Nee vooral omdat het 1 van de mooiste periodes was in men reis zover.
Alex en ik moesten al vroeg in de auto om op tijd in Brisbane te zijn.
Ik had het geluk mee toen twee agenten me aan de kant hadden gezet, ik had blijkbaar 57 gereden in een schoolzone waar je 40 mocht. Na een tijdje praten, slijmen en hopen dat ze niet achter in de auto zouden kijken waar nog een paar gram wiet en een paar koekjes lagen lieten ze me met een waarschuwing gaan:) Betjen mazzel hak wel, joah joah..
Op het vliegveld hebben Alex en ik afscheid genomen, een raar idee na een maand samen reizen. We hebben ontzettend veel lol gehad, mooie dingen gezien en een te gekke tijd gehad.

NZ

Men vliegtuig vertrok om 12.30 Australische tijd en na 3 uurtjes vliegen kwam ik om 19.00 uur in Auckland, Nieuw-Zeeland aan (Tijdsverschil).
Die avond heb ik niet veel meer uitgevoerd en rond gehangen in het hostel Pentlands in een buitenwijk van Auckland
De volgende dag ben ik Auckland central in gegaan, het was de bedoeling veel te regelen en uit te zoeken ( aangezien ik nog geen idee had wat ik ging doen) maar het liep iets anders dan gepland; Jelle en Jelmer waren daar namelijk ook en we spraken ergens af, dat eindigde dus in een paar bier drinken met een aantal mensen meer:).
Die avond ben ik ook nog wat bier gaan drinken met een Zwitserse gast die ik in het hostel had leren kennen.

Die Zwitserse gast had een auto gekocht en vroeg of ik met hem mee ging reizen.
Mijn plan was om een dag langer in Auckland te blijven en dan ergens heen te gaan liften en een tijd alleen te gaan reizen maar omdat het een hele goede kans was om uit de stad te komen heb ik besloten om het eerste stuk met hem mee te gaan.
We zijn nu een week verder via de westkust van het noorder eiland naar beneden gezakt tot aan Wellington.
In die week zijn we al in veel plaatsen geweest (vooral in the middle of nowhere), hebben veel cultuur gesnoven en veel offroad gereden waar je normaal niet zou komen.
Het landschap is echt super mooi hier!! Veel bergen, views, grotten, watervallen en groen.
Ook de mensen zijn in het algemeen heel vriendelijk.

We hebben een aantal dagen geleden een hike gedaan op de vulkaan/berg Mt Taranaki.
Dat is in de buirt van New Plymouth.
Silvio (de zwitser) is een getraind hiker, ik (niek) in tegenstelling totaal niet.
De avond voor de tocht hebben we op een parkeerplaats op 900 meter hoogte gekampeerd waar we de volgende dag de tocht zouden beginnen.
Na een nacht bijna niet geslapen te hebben aangezien het op die hoogte ookal behoorlijk koud was zijn we rond 11 uur in de morgen begonnen aan de tocht die ongeveer 5,5 uur zou moeten duren.
Na een uur hiken/ klimmen begon ik het al wat zwaar te krijgen, het was namelijk constant klimmen. De uitzichten die we hadden maakte het alweer goed en we besloten door te gaan.
De paden waar goed aangelegd en goed te belopen, tot dat we op een bepaald punt kwamen waar het gemaakte pad ophield en we echt moesten gaan klimmen op los grind en steen wat van de vulkaam was. Op het punt waar het zou beginnen kwamen we een Oostenrijks meisje tegen die dat laatste stuk tot de Syme hut ook wou gaan doen maar liever niet alleen, ze vroeg ons om dat samen te doen. Ondanks dat ik al aardig na de klote was en liever om zou draaien zei ik natuurlijk dat het een goed idee was want ik kon me natuurlijk niet laten kennen.
Vanaf daar werd het heel moeilijk, het was los grind/steen op een heel stijl stuk waar het pad alleen was aangegeven door palen die om de 50 meter in de grond waren gestoken.
Na een stuk klimmen en proberen niet uit te glijden draaide ik me om en realiseerde ik me hoe hoog en stijl het was.
Het was een heel mooi uitzicht maar ik begon op dat moment wel nerveus te worden.
Ook toen wou ik me niet laten kennen en ging ik gewoon nog met de andere twee zeer ervaren hikers mee.
Toen het ook begon te regenen en de wind sterker werd liet ik ze weten dat ik liever om zou draaien. We waren op dat moment ongeveer 1700 meter hoogte en aangezien hun de hut op 2000 meter hoogte wouden bereiken kon ik ze alleen maar volgen omdat het te gevaarlijk zou zijn om alleen naar beneden te gaan.
De regen en wind werden sterker en het zicht slechter, ik probeerde ze te overtuigen om te draaien en ook het Oostenrijkse meisje wou omdraaien toen we ook de palen niet meer konden zien. Na een tijdje konden we Silvio overtuigen en draaiden we om:). Ook de weg naar beneden was niet heel fijn maar we haalden het. We waren rond 15.00 weer terug op de parkeerplaats.
Diezelfde ochtend voor onze tocht waren we nog wat koffie gaan drinken in de lodge, die eigenaar vertelde ons dat er een maand voor ons een nieuw zeelands koppel omhoog is gegaan richting diezelfde hut. Alleen via de andere kant van de berg, ze waren goed getraind en hadden al het gereedschap bij zich. Ze besloten een tent op te zetten op de berg, toen ze de volgende dag wakker werden waren ze ingesneeuwd. Ze konden geen kant op, de eerste dag overleefden ze.... Maar de tweede werd hun fataal. De reddingswerkers konden ze niet bereiken door de sneeuw.
Dat is waarom ik em ook een beetje scheet op dat moment. :)
We zijn daarna verder gegaan in de richting van Wellington.

Afgelopen vrijdag kwamen we aan in Wellington en probeerden we een hostel te vinden maar alles was vol. Na lang zoeken hebben we een camping kunnen vinden waar nog 1 plek vrij was.
Het bleek dat er een cricket wedstrijd was en de volgende dag een heel groot event.
We zijn dat dus gaan bekijken en we kochten uiteindelijk een ticket voor 120 dollar each om in alle tenten te kunnen komen. Er waren veel tenten met veel verschillende muziek soorten, ook waren er attracties en wat marktjes.
Alle artiesten die optraden waren allemaal Nieuw-Zeelanders. We waren dus onverwacht op een super groot en vet Nieuw-Zeelands festival genaamd 'Homegrown'!!:)
We hingen eigenlijk het grootste deel van de dag rond in de reggae tent.
Geen idee wie alle artiesten waren maar blijkbaar waren ze heel groot want als je mensen vroeg wie het waren keken ze je behoorlijk raar aan.

Op dit moment zijn we nog in Wellington en dinsdag pakt Sylvio de ferry naar south island en ik pak de ferry woensdag.
Vanaf morgen of overmorgen ga ik dus weer alleen:)
Mijn planning is zoals het was in Auckland; liftend rond proberen te komen, zoveel mogelijk proberen te zien en te ontmoeten en ook wil ik nu Couchsurfing gaan proberen om wat meer locals te leren kennen.
Ook is het mijn bedoeling om een tijdje alleen te gaan reizen.

Ik hoop dat ik het nu weer een beetje goed gemaakt heb en dat jullie weer even vooruit kunnen!
Tot de volgende keer!

'The decision I made to go travelling is the best decision I ever made'

16 februari 2014, omgeving Wellington, NZ

Update: Morgen (woensdag 19 februari) pak ik de ferry naar South island.

  • 18 Februari 2014 - 07:46

    Hannie:

    Hoi Niek, wat een belevenissen allemaal.
    Ben super trots op je(ook wel een beetje ongerust soms)
    Geniet ervan!!!

  • 18 Februari 2014 - 08:22

    Ineke:

    Hey Niek, wat superleuk om weer wat van je te horen ( te lezen). Soms is het haast te spannend. Geniet van je tijd in Nieuw Zeeland. Tot de volgende keer. Groetjes vanuit
    Winterswijk. ineke

  • 18 Februari 2014 - 10:09

    Ina:

    Tjongejonge Niek, i-j maakt wat met! Idd i-j bunt der nog lange niet weer. Geniet der moar lekker van! grtjes uut de Heelweg

  • 18 Februari 2014 - 11:32

    Ans:

    Niek, wat geweldig om te lezen. Eén groot avontuur.
    Ik ben blij voor je:) Ans

  • 18 Februari 2014 - 20:57

    Mirande En Gerrit:

    Jeetje Niek,jij maakt wat mee!!!Deze ervaring pakt niemand je meer af.Blijf genieten!
    Lieve groet:Imme Siem Gerrit en Mirande

  • 19 Februari 2014 - 10:33

    Annelies:

    Ha die Niek.... Klink goed allemaal en als ik die foto's op facebook zie ben ik geloof ik best wel een beetje jaloers. Beetje???/ heel veel!!! geniet ervan Grrrrroetjes uit het kille Nederland

  • 02 Maart 2014 - 20:15

    Christian:

    Hey Niek iets later maar natuurlijk reageer ik ook nog even op jou lange en mooie&spannende verhaal

    wat maak jij veel mee zeg en wat een levenservaringen !!

    met Klimmen tot het uiterste gegaan wow! gelukkig is dat uiteindelijk allemaal goed afgelopen man

    veel plezier en succes nog met alles!!!

    rustig an

    vriendelijke groet Christian Kemper



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Actief sinds 23 Maart 2013
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 5412

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 31 Juli 2015

Asia truly Asia!

11 Juni 2013 - 30 November -0001

Mijn eerste reis: Australië/Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: